04.11.2015
Ihmiset ovat olleet auton keksimisestä lähtien kiinnostuneita autoilun vaikutuksesta ympäristöön ja luontoon. 1950- ja 60-luku toivat mukanaan ensimmäiset tieteelliset tutkimukset ja säädökset autojen päästöistä ja ajoivat autoinsinöörit työpöytiensä ääreen kehittämään uusia ratkaisuja päästöjen vähentämiseen. Tämä kehitystyö jatkuu edelleen.
Nykyisin monet autoinsinöörit työskentelevät vaihtoehtoisten energianlähteiden, kuten sähkön ja polttoainekennojen parissa. Suurin osa auton päästöihin vaikuttavista innovaatioista tähtää kuitenkin perinteisten polttomoottoreiden päästöjen vähentämiseen. Siinä missä aiemmin päästöjä säädeltiin mekaanisilla laitteilla kuten katalysaattoreilla, valtaosa nykyaikaisten autojen päästöjen hallinnasta tapahtuu tietotekniikan avulla. Auton moottorinohjausjärjestelmä hallinnoi eri tunnistimista tulevaa dataa ja säätelee mm. sylintereihin syötettävän polttoaineen määrää saadakseen aikaan mahdollisimman puhtaan palamisen ja vähentäen haitallisia päästöjä. Auto siis reagoi sekä ympäristön että eri osien tuottamaan dataan ja pyrkii sopeutumaan mahdollisimman hyvin.
Vaikka teknologia on tehnyt autoilusta puhtaampaa, autoilu tuottaa edelleen polttoaineen palamisesta johtuvia päästöjä, kuten hiilidioksidia, hiilimonoksidia ja typen oksideja. Osa edellä mainituista päästöistä vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen, osa puolestaan ilman laatuun. Päästöongelmia ei siis ole ratkaistu kokonaan, ja päästöt puhuttavat niin autoilijoita, suurkaupunkien asukkaita kuin viranomaisiakin.
Saksalainen autonvalmistaja Volkswagen joutui taannoin mittaviin ongelmiin yritettyään huijata tyyppihyväksyntää varten tehtävissä päästömittauksissa käyttäen ohjelmistoja jotka tunnistavat auton olevan päästömittauksessa. Volkswagen-konsernin antamien tietojen mukaan ongelma koskee myös kymmeniä tuhansia VW-konsernin maahantuomia dieselmoottorillisia autoja Suomessa. Päästöt ovat siis merkittävä ongelma niin autoilijoille kuin autonvalmistajillekin.